Dubbla varv på Hellasmilen

Imorse vaknade jag relativt tidigt och åt min müsli-frukost och sedan var det dags att sätta på sig löparkläderna. Jag hade en svag plan att ta mig ut på Lidingö för att springa de två sista milen, men imorse var hela idén att ta sig ut dit inte allt för lockande. Istället satte jag mig i bilen för att åka ut till Hellasgården. Jag gav mig ut på första varvet i ganska lugn takt med vetskapen att jag skulle göra två varv.

Första varvet gick på 53minuter. Efter varvet satte jag mig i gräset och vilade lite, drack lite vatten och tog lite gelé.

Det andra varvet tog 54 minuter. Jag tog det lite lugnare med flit.

Hela passet gick på 5:28-tempo. Det är den fart som jag tänker hålla på Lidingöloppet. Jag känner att jag lätt skulle klara av ytterligare en mil i denna fart idag. Och idag hade jag inte ens kolhydratladdat, något som jag kommer göra inför Lidingöloppet.

Det är intressant med kolhydratladdning. Jag har bara deltagit i två lopp sedan mitt löpintresse startade. Det var Stockholm Marathon och Halvmarathon. Till marathonloppet körde jag hårt med kolhydratladdning med pasta 3 gånger per dag och carboloader. Under loppet kände jag mig tung och däst och helt klart överladdad… Till halvmaran laddade jag knappt någonting. Bara en pastamiddag dagen innan. Under loppet kändes benen pigga och alerta.

Nu är det ju stor skillnad i temperatur. 30grader under maran och 15grader på halvmaran. Det kan ha påverkat. Temperaturen på Lidingöloppet och Åland Marathon kommer vara ganska låg vilket oftast ger pigga ben.

Min plan inför Lidingöloppet är att göra en halv kolhydratladdning för att se hur det fungerar. Om det känns bra så kommer jag nog att kopiera det upplägget inför Åland… I think it’s a cunning plan.

3 svar till “Dubbla varv på Hellasmilen

  1. Själv blir jag virrig och fumlig när kroppen är ”full”. Samma som med sprit alltså.

    Sköna milar. Jag tror att du klarar 5:45 med en gäspning – även om sista milen naturligtvis blir tung, fattas bara annat. 5:45 är ju långpasstempo!

  2. Just det, ja. Det finns ingen anledning att pastaladda OCH kolhydratladda. Det räcker med kolhydrater och normal kost. Annars blir det för mycket av det goda.

  3. Precis! Bara vanlig kolhydratmat två dagar innan loppet… Det är så det får bli. Och jag hoppar över köttet. Det gör mig slö…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s