Dagsarkiv: maj 10, 2008

1:54:20

Försnack: Jag åkte hem till Niklas där jag mötte upp med Catarina och Karin. Klockan var redan 09. Efter en timmes taktiksnack på vernadan så masade vi oss iväg till startplatsen. Dit var det exakt 2 kilometers löpning. Benen kämdes inte speiciellt pigga, så min taktik med ett tempopass dagen innan ett halvmaralopp är inte så bra… Men nu har vi försökt det också.

I Rålis vankade vi omkring och tog några strides… Det var riktigt skönt väder. Om man bara fick vara kvar på en filt i Rålis, och inte behöva springa. I Rålis träffade vi Jumper, Fredrika, Mia med familj.

Efter ett tag var det dags att ge sig av mot starten. Vi hamnade i kön ett 50-tal meter från startlinjen. När skottet smällde tog det en stund fram till startlinjen. Vilket medför att den officiella tiden är brutto-tid. Jag väljer att gå på tiden på min klocka…

Efter starten är det trångt. och backigt. Det förlorar man en minut på ungefär. Jag kommer iväg ganska bra men känner efter 5km att det går för fort och tvingar mig att ta det lugnare. Farten dittills (utom km 1) gick i 4:40-4:50. Det är ungefär 30 sek snabbare än min plan.

Under den andra 5km-delen in till varvningen varierade farten mellan 5 och 5:30. Allt beroende på hur väl jag kunde hålla igen. Under denna del springer Mia om mig och ser oförskämt pigg ut. (och grattis till segern i familjemästerskapet) Nu hade jag avklarat en mil och benen var extra tunga. Jag hade fått blåsor och det var riktigt varmt. Jag blir tillochmed tvungen att stanna direkt efter varvningen och ta bort något i skon som skavde rejält mycket. Men det var försent för de hade redan blivit en rejäl blåsa.

Tredje 5km vändan var riktigt tunga och farten var runt 5:20-5:30min/km. Det var marathonhjärnan som kopplade in och matade tråkiga kilometer. Led ännu mer av värmen och var törstig mest hela tiden kände det som. Längtade bara ner till de platta promenadstråken längs Kungsholmsstrand och Norr Mälarstrand.

När jag kommer dit är farten nere i 5:30 i snitt… Det svalkar lite skönt från vattnet men det är också allt. Sista biten in mot mål var ytterligare marathonhjärnan som sprang. Jag hade inte mycket lust att fortsätta. Det var ett steg i taget, det ena före det andra, meter för meter.

Väl i mål stannar jag alltså klockan på 1:54:20. Det var en bra fart på ett träningspass. Hade det varit ett lopp som hade prioritet så kanske jag kunde kapat 5minuter idag.  I målfållan träffar jag Dagispappan , som snart får kallas Ismannen. Även Jumper anslöt sig. Vi strålade samman i Rålis och träffade även Johan där. Det var som ett värsta klassträff idag. Vi träffade riktigt många bloggare och bloggläsare idag.

Efter en liten siesta under en korkek så gav vi oss av igen. Nu var det jag, Niklas, Karin, Catarina och Johan som tog en nedtrappningtur som blev 4,4km lång till slut. Men det gick banne mig inte fort, 6:18 i snitt. Men det var nog bra att springa bort lite slagg från musklerna.

Sen när vi tillslut tog oss hem till Niklas så var det dags för lite mer taktiksnack på verandan. Och det blev sedan en hel del mat i form av Pizza och wok som vi delade broderligt och systerligt på.

Sammanlagt tror jag att alla var tämligen nöjda med sina insatser. Catarina, stackaren, ramlade vid varvningen och steg av. Tycker synd om dig. Men du fick i alla fall en bra genomkörare.

Jag fick rejäla blåsor av mina Nike-skor. Det får jag alltid, men jag tror att värmen bidrog till att förvärra blåsorna. Under armarna fick jag skavsår av TSM-linnet och när svetten rann in i såren sved det rejält kan jag säga. Inte alls skönt. Det var dagens besvikelse, tillsammans med medaljen som de delade ut. Den var riktigt ful och plastig. Jag hade faktiskt lika gärna kunnat vara utan. Men totalt 27,5km löpning är ett bra träningspass. Completely according to plan.